Strojovna

17km běžkařská trasa na Hejlák a méně známe brdské bunkry

Bunkr Benešák uprostřed dopadové plochy Jordán zná skoro každý. Stejně tak i jeho bratříčky poblíž. Tyto bunkry ovšem nejsou jediné, které na jordánské dopadovce můžete najít.

Z Malé Vísky se vydejte po žluté turistické značce, která vás povede po lesní cestě Vísecká. Zde je parádní stopa a když není moc nového sněhu, tak se tu dá i bruslit. Zhruba po dvou kilometrech vás žlutá značka vyvede na silnici, která je protažená. Když není posypaná, můžete dále bruslit. Pokud posypaná je, tak u krajnice bývá vyšlapaná stopa.

Vísecká cesta

Pořád po žluté dojedete až na křižovatku U Bílého křížku, tu přejeďte rovně a pokračujte směrem na letiště. Po sto metrech ale odbočte doprava na lesní cestu s parádní stopou. Tato stopa vás provede přes západní okraj letiště a vyvede vás na zelené turistické značce. Po zelené se vydejte doleva až k rozcestí K letišti. Zde se odpojte od turistických značek a pokračujte doprava.

Březový háj

Na této cestě pojedete krásným březovým hájem a začnete pomalu stoupat k Dlouhému vrchu. Jakmile se les po vaší levé ruce otevře, zahlédnete bunkr známý jako Pixla, který sloužil jako pozorovatelna. V lese na druhé straně silnice je pak schován ještě jeden. Odvážlivci můžou po železech ve zdi vystoupit na střechu Pixly a užít si výhled na protější Houpák a bunkry uprostřed dopadovky. Ti, kteří nechtějí v běžkařských botách předvádět artistické výkony, můžou popojet po mýtině výš a zde si užít stejný výhled.

Od bunkru pokračujte dál nahoru na točnu, uprostřed které je další, avšak velmi poničený bunkr. Ten původně sloužil jako strojovna a v roce 2015 byl pravděpodobně využíván k ničení nevybuchlé munice při asanaci.

Bunkr Pixla

Z točny se dejte doleva, až narazíte na silnici Jedlinská, přejeďte ji rovně a pokračujte dále po hranicích dopadovky. Zanedlouho vás cesta vyvede u Houpáku. Za krásného počasí se nezapomeňte dojet rozhlédnout do kraje ze střechy bunkru. Cesta dále vede stále okolo dopadovky přes malý sjezd až na další křižovatku, kde se dáte mírně doleva.

Zde vás stopa vyvede opět na Jedlinské silnici, po které pojedete sto metrů doprava a zase odbočíte na lesní cestu. Po ní jeďte tak dlouho, dokud se před vámi nezjeví další bunkr. Ten je asi nejzachovalejší ze všech. Původně sloužil jako strojovna pro tahání terčů.

Sjezd z Houpáku

Od bunkru se dejte doprava a na každé další křižovatce doleva, dokud nevyjedete na silnici spojující Zaječov a Obecnici. Po ní se dejte doleva nahoru. Pro běžky to zde není úplně nejlepší, ale ten kousek to vydržíte. Než se silnice opět zlomí dolu, objeví se vpravo lesní cesta. Po ní se vydejte.

Dovede vás až pod vrchol Hejlák. Poslední metry ovšem budete muset zout běžky. Pokud s nimi tedy neumíte jezdit po schodech. Na vrcholu dříve stávala dřevěná pozorovatelna, ta ovšem v lednu 2015 vyhořela a zbyly zde jen kamenné základy. Když se odtud rozhlédnete, bude vám hned jasné, proč zrovna zde vojáci vybudovali pozorovatelnu na sledování cvičných střel na Jordánu.

Hejlák

Z Hejláku pokračujte dolů po silnici až na křižovatku u Bílého křížku. Odtud už je to opět po žluté zpátky do Malé Vísky. Komu by to ale nestačilo, může se z Vísecké cesty vydat doprava na Jindřichovu Skálu nebo doleva na vrch Beran.

Trasu si můžete stáhnout v GPX zde. Nezapomeňte se také podívat na další trasy do naší interaktivní mapy.